Witaminy dla kobiet w ciąży, o których trzeba pamiętać!

Posted on

 

W czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na określone witaminy i minerały. Dzięki nim dziecko może prawidłowo wzrastać i się rozwijać. Składniki są ważne również dla zdrowia i witalności przyszłej mamy. Dieta nie jest w stanie dostarczyć wszelkich niezbędnych witamin i pierwiastków, dlatego konieczna okazuje się dodatkowa suplementacja. Jakich substancji w szczególności potrzebuje kobieta spodziewająca się maluszka?

Witamina D

Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową. Jej podaż w drugim trymestrze ciąży jest kluczowa dla prawidłowego wchłaniania się wapnia. Bez niej układowi kostnemu dziecka zagrażają dysfunkcje takie jak krzywica, niska masa i długość urodzeniowa. Może dojść również do niedostatecznej mineralizacji kości kobiety ciężarnej. Ponadto witamina D zwiększa odporność organizmu, ogranicza ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej i utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi przyszłej mamy.

Kwas foliowy

Dobre witaminy dla kobiet w ciąży zwykle zawierają w sobie kwas foliowy (witaminę B9). Dzieje się tak dlatego, że po zapłodnieniu znacząco wzrasta zapotrzebowanie na ten składnik. Szczególnie na początku ciąży konieczny jest prawidłowy poziom kwasu foliowego, dlatego że wówczas rozwija się cewa nerwowa – zawiązek układu nerwowego dziecka. Witamina B9 zapobiega wadom takim jak rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie czy przepuklina oponowo-rdzeniowa. Chroni również przed wadami serca i układu moczowego. Ponadto kwas foliowy jest niezbędny do syntezy DNA, a w konsekwencji do wzrostu i funkcjonowania wszystkich komórek ciała. Co więcej, składnik zapobiega poronieniom, zakrzepicy i powikłaniom związanym z ciążą.

Trudno dostarczyć sobie kwas foliowy w odpowiedniej ilości wraz z dietą, szczególnie że u przyszłych mam zapotrzebowanie na tę substancję wzrasta 2-, a nawet 4-krotnie. Niezbędna okazuje się dodatkowa suplementacja. Zaleca się jej rozpoczęcie 12 tygodni przed planowaną ciążą i kontynuowanie jej aż do rozwiązania. Niektórzy lekarze rekomendują przyjmowanie kwasu foliowego wszystkim kobietom w wieku rozrodczym.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – DHA

Kwasy DHA są ważne dla rozwoju mózgu dziecka, a także dla jego prawidłowej masy i długości ciała. Suplementacja wspomnianych składników zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji, alergii i astmy w przyszłości. Niedobór kwasów DHA może spowodować zaburzenia rozwoju układu nerwowego i siatkówki oka. Kwasy DHA chronią ponadto przed odklejeniem się łożyska, przedwczesnym porodem oraz ograniczają podatność na depresję poporodową.

Żelazo

Niedobory żelaza mogą prowadzić do spadku odporności, zaburzeń rytmu serca, pogorszenia się koncentracji oraz niedokrwistości. Odpowiedni poziom żelaza w ciąży chroni przed anemią prowadzącą do przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka. Niedobory składnika zwiększają też ryzyko poronień i zaburzeń wewnątrzmacicznego wzrostu płodu.

Jod

Niedobory jodu mogą prowadzić do niedoczynności tarczycy. Wystąpienie dolegliwości u matki prowadzi do rozwoju tego typu zaburzeń u dziecka. Może zwiększać to również prawdopodobieństwo poronienia lub przedwczesnego porodu. Niedostateczne spożycie jodu podnosi ryzyko wystąpienia niedorozwoju umysłowego u dziecka, problemów ze słuchem oraz uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego. Nieprawidłowy poziom pierwiastka może spowodować też powstanie wola tarczycowego u ciężarnej.

Pozostałe witaminy i minerały, które warto suplementować w ciąży

W ciąży należy zadbać również o dostarczanie sobie prawidłowej ilości wapnia, magnezu, cynku, manganu, selenu i miedzi. Niedobory wspomnianych składników pogarszają samopoczucie matki i zwiększają ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego. Nieprawidłowy poziom wymienionych pierwiastków prowadzi także do zaburzeń wzrostu i rozwoju płodu.

Podczas ciąży znacząco wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Nie sposób pokryć go wyłącznie poprzez zbilansowaną dietę. W ciąży najważniejsza jest suplementacja kwasu foliowego, witaminy D, kwasów DHA, żelaza oraz jodu. Ponadto warto dbać o prawidłowy poziom magnezu, wapnia, selenu, cynku, manganu i miedzi. Zanim rozpocznie się przyjmowanie jakichkolwiek suplementów, należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę. Specjalista wskaże, jakie składniki odżywcze powinny być dodatkowo uzupełniane i dopasuje odpowiednie dawki do indywidualnych potrzeb.

Kasia
signature

Subskrybuj, aby nie przegapić żadnego wpisu

Podaj swój adres email i bądź na bieżąco z nowościami na blogu :)

A ty co o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Brak Komentarzy.

Poprzedni
Jak dbać o wrażliwą skórę dziecka?
Witaminy dla kobiet w ciąży, o których trzeba pamiętać!