Please enter an Access Token

Szwajcaria Saksońska -Most Bastei i ścieżka Schwendenlöcher

Szwajcaria Saksońska to niezwykły region u naszych niemieckich sąsiadów, idealny dla miłośników przyrody, pięknych krajobrazów i turystyki. Znajduje się niespełna 80 km od polskiej granicy i zdecydowanie warto go odwiedzić.

Bez wątpienia jednymi z najpopularniejszych i najczęściej odwiedzanych przez turystów atrakcji w Szwajcarii Saksońskiej są: Most Bastei, Skalny Labirynt Schwedenlocher, Dolina Amselgrund czy Jezioro Amselsee. Nam udało się zobaczyć każde z tych miejsc podczas tegorocznej majówki. W jeden dzień wybraliśmy się do naszych zachodnich sąsiadów, aby zobaczyć niezwykle formacje skalne, zachwycające krajobrazy, miejsca znane wcześniej jedynie z magazynów podróżniczych i urokliwych pocztówek.

Szwajacaria Saksońska – wycieczka z Bogatyni

Planując wiosenne zwiedzanie Szwajacarii Saksońskiej, szukaliśmy miejsca po polskiej stronie granicy, z kórego nie będzie daleko do Niemiec, a jednocześniej będziemy mogli zobaczyć coś nowego w naszym kraju. Zatrzymaliśmy się w Bogatyni, niewielkim miasteczku znajdującym się u zbiegu dwóch granic: czeskiej i niemieckiej. Trasa z Bogatyni do Szwajacarii Saksońskiej ma około 75 km. To świetna baza wypadowa do naszych sąsiadów, ale też urokliwa miejscowość słynąca z domów przysłupowych, łużyckiej zabudowy, trójstyku granic w Porajowie czy Kopalni Węgla Brunatnego Turów.

Pinit
Tradycyjna łużycka zabudowa w Bogatyni.
Kopalnia Węgla Brunatnego Turów.
Trójstyk granic Porajów.

Zarezerwowaliśmy pokoje w Pensjonacie „Pokoje u Eweliny”, znajdujacym się na głównej ulicy Bogatyni – Alei Żytawskiej. To tradycyjny dom przysłupowy z 1685 roku, który z całego serca polecamy. Na przeciwko pensjonatu mieści się restauracja „Dom Zegarmistrza”. Jest tu naprawdę pysznie, bardzo ładnie, a wszystkie dania podawane są w naszej ukochanej ceramice bolesławieckiej.

Pinit
Pokoje u Eweliny” w Bogatyni.
Restauracja „Dom Zegarmistrza” w Bogatyni.

Szwajcaria Saksońska – Skalny Labirynt Schwendenlöcher

Na Szwajcarię Saksońską zaplanowaliśmy cały dzień. Z Bogatyni wyjechaliśmy wcześnie rano, a miejsce docelowe, jakie wpisaliśmy w nawigacji to „Parkplatz Bastei”. W Bastei są dwa parkingi, na których można zostawić samochód. Pierwszy znajduje się tuż przy wejściu na szlak Schwendenlöcher i jest blisko mostu Bastei, natomiast drugi (P+R Bastei) znajduje się 3 km dalej. Ponieważ byliśmy na miejscu około godz. 8.30 udało nam się zaparkować tuż przy wejściu na szlak.

Z parkingu możecie od razu iść w kierunku Mostu Bastei lub tak, jak my, zacząć zwiedzanie od wędrówki malowniczym labiryntem skalnym Schwendenlöcher.

Pinit
Pierwszy punkt widokowy znajduje się jeszcze przed wejściem na ścieżkę Schwendenlöcher.

Idąc od strony mostu Bastei kierujemy się niebieskim szlakiem w dół. Do pokonania mamy około 900 schodów i ścieżki wiodące wśród malowniczych wąwozów, skał i labiryntów. Chłód bijący od skał i wilgotny klimat potrafią być naprawdę przyjemne, szczególnie w upalny dzień.

To, co ogromnie nas zachwyciło na szlaku to niezwykła różnorodność krajobrazu. W jednej chwili spacerujemy przez gęsty las, za chwilę znajdujemy się wśród wysokich skalnych wież i tuneli, następnie przechodzimy nad potokiem, podchodzimy pod jaskinie, aż docieramy nad urokliwe jeziorko i rzekę Grünbach.

Szwajcaria Saksońska – Jezioro Amselsee

Po wyjściu ze skalnego labiryntu schodzimy do skrzyżowania. Tu skręcamy w prawą stronę i Doliną Amselgrund dochodzimy do bajecznego otoczonego lasem i skałami Amselsee. Jest to jeziorko o długości 500 metrów, na którym w 1934 r. wybudowano 127-metrową tamę antypowidziową. Jezioro dawniej wykorzystywane było do wydobywania lodu i hodowli ryb. Obecnie jest to teren rekreacyjno-wypoczynkowy, który odwiedzają zarówno turyści, jak i mieszkańcy pobliskiego Rathen.

Nad jeziorem znajduje się przystań. Można tu wypożyczyć łódkę, rowerek wodny albo zwyczajnie pospacerowć w niezwykłych okolicznościach przyrody.

Szwajcaria Saksońska – Most Bastei

Ścieżka wiodąca wzdłuż jeziora prowadzi nas do niewielkiego uzdrowiska Rathen. Miasteczko ma swój klimat, dlatego warto zatrzymać się w nim choć na chwilkę. Można odwiedzić tutejsze kawiarnie, restauracje czy kramy z pamiątkami. Pomiędzy niewielkimi sklepikami znajduje się bezpośredni szlak prowadzący na most Bastei. Ścieżka praktycznie cały czas wiedzie pod górę, przez las. Po drodze miniemy kilka punktów widokowych i po około 30 minutach wchodzimy na most Bastei – imponujący 76,5-metrowy most znajdujący się pomiędzy skałami. Wstęp na most jest bezpłatny.

Pinit
Widok na rzekę Łabę z punktu widokowego przed mostem Bastei.
PinitSzwajcaria Saksońska
Na moście Bastei byliśmy około południa i jak widać na zdjęciu, było bardzo tłoczno. Pomimo tego, że nie mieliśmy możliwości zrobienia sobie rodzinnego zdjęcia bez obecności innych turystów, to naprawdę warto zobaczyć to miejsce na żywo i przejść się mostem na drugą stronę.
Widok na most Bastei z jednego z puktów widokowych. Dodam tylko, że przed wejściem na punkt, czekała na nas długa, około 30-minutowa kolejka 🙂
PinitSzwajcaria Saksońska

Z mostu Bastei zeszliśmy drugą stroną i mijając Berghotel Bastei udaliśmy się na parking. Zanim wróciliśmy do Polski, odwiedziliśmy jeszcze średniwieczny Zamek Stolpen, którego historia jest ściśle związana z losami metresy Augusta II Mocnego, Hrabiny Cosel.

Zachęcam Was do odwiedzenia również tego wpisu:

Przystań Dobrej Energii- domki w Kotlinie Kłodzkiej

Kasia
signature

Subskrybuj, aby nie przegapić żadnego wpisu

Podaj swój adres email i bądź na bieżąco z nowościami na blogu :)

A ty co o tym myślisz?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Brak Komentarzy.

Poprzedni
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze kombinezonu zimowego dla dziecka?